Какво представлява Counter-StrikeCounter-Strike
е популярна компютърна игра, в която могат да участват повече от един
играча. Играта е пусната в бета версия на 18 юни 1999 година като мод за
Half-Life, но благодарение на добрите разработки, тя привлича огромно
количество играчи. Това принуждава създателите на мода да отделят
Counter Strike като самостоятелна игра, в която включват няколко допълнителни карти и представят една нова концепция.
Представянето на системата Steam, Valve прави още една крачка напред. Тази система позволява създаването на
Counter-Strike: Condition Zero
– версия на играта, в която освен срещу живи опоненти, играчът може да
се съзстезава и с ботове. Това означава, че може да се играе и само от
един играч. Малко по-късно се появява и следващата версия на играта -
Counter-Strike: Source, където е представена новата система за доставяне
на съдържание Source. Предимствата на Source се показват в повишената
детайлност на графиката и по-добрата анимация.
Едно от основните
постижения на Counter-Strike е превръщането на играта в един от
електронните спортове, представени на редица национални и международни
турнири като
World Cyber Games, Electronic Sports World Cup,
Cyberathlete Professional League, KODE5, ClanBase EuroCup,
CyberEvolution, Electronic Sports League и други.
Основна цел на игратаОсновната
идея на играта Counter-Strike е противопоставянето на два отбора –
терористи и антитерористи, като в началото всеки един от играчите избира
в кой отбор да се включи. Освен като активен играч, всеки може да
избере и само да гледа, ако това е предвидено в настройките на сървъра. В
зависимост от картата, на която се играе, задачите на отбора могат да
бъдат различни.
Спасяване на заложнициПри
този тип мисии основната задача на антитерористите е да спасят
заложниците, разпръснати по картата, а на терористите – да не позволят
на противниците си да направят това. За спечелена мисия от
антитерористите се смята всеки рунд, в който те успяват да доведат
всички заложници до спасителната зона. Ако дори и един заложник не е
намерен и изведен, печелят терористите.
Заложниците са отбелязани
на радара със син цвят, а при спасяване на който и да било всеки един
от играчите получава гласово съобщение "Hostage has been rescued”. За да
бъде накаран един заложник да последва антитерориста, играчът трябва да
натисне бутона Use, намиращ се до заложника. За да се спре следенето,
играчът трябва отново да натисне същия бутон. Заложниците не могат да
приклчкат, да отварят врати, да скачат, както и не губят HP. Ако играчът
загуби заложника, докато го превежда до спасителната зона, той трябва
да се върне и отново да го накара да го последва. Всеки спасен заложник
получава значка "R”. Първите карти с подобна мисия са cs_siege,
cs_mansion, cs_wpndepot и cs_prison.
Обезвреждане/Задействане на бомбаТова
е най-използваният тип карти на огранизираните турнири. Задачата на
терористите е да задействат бомба на определено място, като обикновено
има две такива места на картата. Бомбата е в инвентара на един от
играчите от отбора на терористите (бомбаджията). На радара той е
отбелязан с оранжев цвят, а бомбата – с оранжева точка или две
перпенсикулярни линии. Когато бомбата е задействана, тя започва да мига в
червено, но само за отбора на терористите. Бомбаджията е екипиран с
раница, а бомбата е отбелязана в ляво на екрана. Когато той попадне в
зоната за задействане, тя започва да мига в червено, а при задействането
й играчите получават съобщение The bomb has been planted. Активирането
на бомбата отнема 3 секунди, а обезвреждането й – 10 секунди.
Антитерористите могат да съкратят това време, като използват Defuse Kit,
който трябва предварително да са купили. Първите карти от този тип се
появяват в четвъртата бета версия на играта - de_nuke, de_dust,
de_prodigy.
VIP УбийствоОсновната
задача на терористите в този тип мисии е убийството на един от играчите
от противниковия отбор. Този VIP играч не може да си закупи оръжие,
патрони или снаряжение. Задачата на антитерористите е да съпроводят
"мишената” до спасителната зона. Има само една такава карта - as_oilrig.
БягствоТози
тип карти не стават особено популярни и за това последната версия, в
която има подобна (es_trinity) е седмата бета версия на играта.
Основната задача при нея е терористите да успеят да стигнат до зоната за
бягство, а тази на антитерористите – да им попречат. Играта се печели
от терористите при положение, че до зоната се доберат повече от
половината играчи. В противен случай печели другия отбор.
Във всеки
един от сценариите е възможна победа при пълно унищожение на
противниците. Ако свърши времето на рунда – печели отбора, който е
изпълнил задачата си – при картите тип "Спасяване на заложниците” и "VIP
Убийство” печелят терористите, а при останалите две – антитерористите.
Управление и интерфейсКакто
повечето игри от жанра, управлението в Counter-Strike се осъществява с
мишка и клавиатура. Основните функции като ориентация, стрелба,
включване на допълнителното оръжие и неговото привключване, става с
мишката. Останалите фунции се осъществяват с клавиатурата.
Интерфейсът представлява HUD- система. На схемата по-долу са показани най-важните елементи от интерфейса.
1.
Радар
– по-светлата част от кръга представлява ъгъла на зрение на играча. На
него се виждат останалите играчи от отбора, заложниците и бомбата. Може
да отбележите играч, който да следите с командата
trackplayer, която се отменя с командата
clearplayers.
2.
Избор на оръжие. Иконката показва конкретното оръжие, неговата поредност – първо или второ оръжие, нож, граната или бомба (
1, 2, 3, 4 или 5).
3.
Убийствата се показват в грония десен ъгъл на екрана. Показва се типа оръжие, убийство в главата или самоубийство.
4.
Фенерче - обозначава дали е включено фенерчето или не.
5.
Гласова връзка – името обозначава играча, който използва микрофон за комуникация с останалите.
6.
Пари в сметката.
7.
Количеството заредени патрони, общото количество в играча и типа патрони.
8.
Здраве – в началото всеки започва със 100 HP.
9.
Броня – иконката се появява при наличието на бронежилетка.
10.
Индикатор за използванто на транспортно средство.
11.
Оставащото време от дадения рунд.
12.
Цел – може да бъде променен цвета, прозрачността и поведението на целта.
13.
Индикатор, свързан с картата
– зависи от типа мисия, която се изпълнява – наличие на бомба в
терориста, зона за задействане на бомбата, спасителна зона и т.н. При
попадане в съответната зона, индикаторът започва да мига в червено. Там
се показва и наличието на Defuse Kit у антитерористите.
14.
Зона за покупки.
15.
Опасни условия – показва достигане до критичната точка за съответна ситуация – дълго стоене под вода, обстрелване и т.н.
Раговорът
между играчите се осъществява в левия долен край на екрана. Възможна е
по-фина настройка на екрана както от главното меню на играта, така и
през конзола.
Игрови персонажиКакто
терористите, така и антитерористите имат право да избират външния си
облик от пет различни игрови персонажа. Терористите могат да избират от
следните персонажи - източно-европейските
Phoenix Faction, близко-източните
Elite Crew, шведските
Arctic Avengers,
Guerilla Warfar и
Militia.
Антитерористите могат да се въплътят в следните персонажи - американските
Seal Team 6, немските
GSG-9, английските
Special Air Serice (SAS), френските
GIGN и руските
Spetsnaz.
.
Militia и
Spetsnaz се присъединяват към отбора едва във втората модификация на играта -
Conuter-Strike: Condition Zero.